poniedziałek, 24 września 2012

KAC- syndrom dnia następnego



Kac... kto z nas choć raz nie odczuł jego objawów na sobie? Jest to kara za zbyt dobrą zabawę.
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że jego objawy można w łatwy sposób ograniczyć lub nawet całkowicie wyeliminować. Wystarczy wiedzieć co i w j

akich ilościach jeść i pić przed, w trakcie i po spożyciu alkoholu.
Oczywiście najłatwiejszym sposobem uniknięcia nieprzyjemnej pamiątki po imprezie jest ograniczenie spożycia alkoholu! Jednak teoria teorią, a w praktyce… kac zdarza się niemal każdemu.
Oto garść przydatnych porad:

1. NIE PIJ NA PUSTY ŻOŁĄDEK!

- Jeśli wybierasz się na suto zakrapianą imprezę, zadbaj o to, by nie iść na nią z pustym żołądkiem. Będzie to stanowić osłonę dla żołądka i sprawi, że wchłanianie alkoholu będzie bardziej rozłożone w czasie..
Najlepiej będzie, jeżeli posiłek będzie dostarczał białek i tłuszczy (np. kanapka z masłem, szynką i pomidorem). Spowolni to wchłanianie alkoholu. Warte polecenia jest wypicie szklanki mleka przed wyjściem. Mleko oprócz białek i tłuszczy ma dużą zawartość wapnia, który także opóźnia wchłanianie alkoholu. Poza tym spożywanie alkoholu powoduje wypłukiwanie wapnia z organizmu, zatem mleko zmniejsza straty spowodowane piciem.
Dodatkowo możesz też napić się soku pomidorowego. Jest on bogaty w potas, co spowolni tempo przyswajania alkoholu.
- Nawodnij organizm Alkohol działa moczopędnie, w związku z tym doprowadza do odwodnienia. Odwodnienie natomiast jest główną przyczyną dolegliwości dnia następnego. Dlatego przed samą imprezą wypij szklankę wody. Najlepiej jeśli wrzucisz do niej plasterek cytryny (alkohol powoduje także duże straty witaminy C)

2. PIJ Z GŁOWĄ!
- kaca wywołuje nie tyle alkohol, co produkty jego metabolizmu. Etanol przekształca się w aldehyd octowy, który jest od niego 10 razy bardziej toksyczny. Dodatkowo każdy alkohol zawiera śladowe ilości metanolu. Najmniej jest go w czystej wódce, najwięcej w czerwonym winie. Na wystąpienie kaca wpływ ma nie tylko ilość spożytego alkoholu, ale także jego skład, w który wchodzi szereg toksycznych związków. Najważniejszymi są środki koloryzujące. Im bardziej kolorowy alkohol, tym większe ryzyko wystąpienia złego samopoczucia. Stosunkowo najlepiej tolerujemy czystą wódkę, gin i białe wino. Trudniejsze do zneutralizowania są dla naszego organizmu: piwo, porter, rum, whisky czy czerwone wino.
- pamiętaj też, by nie mieszać alkoholi. Szampan w połączeniu z wódką i piwem, to mieszanka wybuchowa, która może powodować nie tylko zmęczenie i rozdrażnienie, ale także dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Jeśli chcesz uniknąć kaca, koniecznie pozostawaj wiernym jednemu trunkowi.
- uważaj też na to, by alkohol spożywać bez pośpiechu. Najlepiej pomiędzy jednym a drugim kieliszkiem wypić coś bezalkoholowego (wodę mineralną lub sok- zapobiegniesz w ten sposób odwodnieniu organizmu i zminimalizujesz objawy kaca)
- unikaj napojów gazowanych. Dwutlenek węgla wzmacnia tylko działanie alkoholu. Podobne działanie ma picie alkoholu przez rurkę.
- jeśli masz okazję potańczyć, korzystaj z niej w jak największym stopniu- aktywność fizyczna przyspiesza spalanie alkoholu.

3. PO POWROCIE DO DOMU
Jeżeli po imprezie czujesz jednak, że kac Cię nie ominie, wypij przed snem przynajmniej pół litra niegazowanej wody (najlepiej z dodatkiem soku z cytryny). Moczopędny alkohol wywołuje bowiem odwodnienie, które jest jedną z głównych przyczyn złego samopoczucia następnego dnia. Nawadnianie jest kluczowym zabiegiem w walce z kacem. Najlepiej pić niegazowaną wodę, bądź napoje izotoniczne dla sportowców, dzięki którym uzupełnione zostaną wypłukane przez alkohol mikroelementy.
Jeżeli dasz radę napij się mleka, najlepiej ciepłego, ułatwi to zaśnięcie. Alkohol także ułatwia zasypianie, ale zakłóca fazę snu REM, a więc fazę snu głębokiego przez co Twój organizm nie wypocznie w pełni.
Przy łóżku postaw sobie wodę, bo jest bardzo prawdopodobne, że w nocy obudzisz się z olbrzymim pragnieniem J

4. PO PRZEBUDZENIU

Pobudka to dla organizmu przełomowy moment. Jeżeli objawy kaca dokuczają Ci bardzo, zjedz coś, co szybko dostarczy Twojemu organizmowi glukozy. To właśnie obniżony poziom tego cukru powoduje, że czujesz zmęczenie i rozdrażnienie.
Twoim pierwszym posiłkiem może być banan, coś słodkiego (np. kostka czekolady) oraz rozcieńczony sok owocowy.
Dobrym rozwiązaniem jest również jajecznica, pełnoziarniste pieczywo z miodem bądź miseczka płatków zbożowych i owoc- jabłko, grejpfrut. Do picia sok pomidorowy, który dostarczy potasu.
Pamiętaj by przez cały dzień nawadniać organizm- pij duże ilości nie gazowanej wody mineralnej lub napoje izotoniczne dla sportowców.
Unikaj mocnej kawy i herbaty. Działają moczopędne, więc zwiększą tylko Twoje odwodnienie i wzmogą objawy kaca.
Jeżeli po zjedzeniu śniadania i uzupełnieniu poziomu płynów nadal czujesz się „niewyraźnie”, to wróć do łóżka na drzemkę. Sen, to najlepsze lekarstwo. Nawet 30 minutowa drzemka poprawi samopoczucie. Podczas snu organizm szybciej oczyszcza organizm ponadto powinno minąć także uczucie otępienia i niewyspania.

Życzę Wam szalonego, pełnego wrażeń weekendu, bez bólu głowy :)

1 komentarz: